خواص مشترک عسلها

عسل چیست؟

   عسل حاصل فراوری شهد گلها توسط زنبور عسل است این این ماده یک ترکیب قندی است که به عنوان دارو، غذا و افزودنی برای بشر کاربرد دارد. رنگ، بو و طعم عسل کاملاً وابسته به شرایط محیطی انواع انواع گیاهان موجود در منطقه و شرایط آب و هوایی است به همین دلیل تنوع عسل ها بی شمار می‌شود.

   عسل حاوی انواع قندهای ساده و پیچیده ، ویتامین ها، مواد معدنی ،ترکیبات معطر ،آنتی اکسیدان ها پروکسید هیدروژن فلاونوئیدها .... می باشد.

 

 

     عسل شامل آنتی اکسیدان های مهم مانند فلاونوئیدها و فنولیک اسیدها  و کافییک اسید می باشد که معمولاً عسلهای تیره تر نسبت به عسل های روشن تر آنتی اکسیدانهای بیشتری دارند. این آنتی اکسیدان ها در درمان بیماری ها بسیار قدرتمند ظاهر می شوند و آزمایشات بسیار زیادی این مطلب را تایید می‌کند.

   عسل طبیعی حاصل از شهد گلها، نسبت به شکر در کنترل قند خون بیماران دیابتی بهتر جواب ساده است و میتواند تنظیم قند خون این بیماران را با بالا بردن هورمون ادیپونکتین راحت تر کند. عسل طبیعی نشان داده است که می تواند در کنترل فشار خون‌ به بدن کمک کند. سطح چربی خون را متعادل کند و ضربان قلب را منظم کند و از مرگ سلول های سالم جلوگیری نماید تمام این فاکتورها به عملکرد قلب و سلامتی کمک می کند .

    عسل در درمان سوختگی و زخم کاربرد دارد. از قدیم الایام در مصر باستان عسل به عنوان یک ضماد زخم و سوختگی استفاده می شده و امروزه نیز این درمان ادامه دارد . مطالعه ۲۶ تحقیق روی  عسل نشان می‌دهد  عسل به عنوان یک  ضماد کاملاً روی زخم و سوختگی کاربرد موثر دارد .یکی از مشکلات افراد دیابتی زخمهای پای این افراد است که در بسیاری از موارد منجر به قطع عضو می ‌شود. عسل  در بسیاری از درمانهای نوین و سنتی زخم پای دیابتی جواب مثبت داده است. یکی از مشکلات افراد دیابتی ،زخم‌های معده  ی مرتبط به دیابت است که عسل در تحقیقات نشان داده است که ۹۷ درصد از این زخمها را میتواند بهبود دهد. این قدرت عسل بر حسب تئوری های محققان از خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی عسل ناشی می شود.

 

 

    عسل در مشکلات پوستی نیز می تواند کمک کند. یک تحقیق از پنج تن از محققین کشور خودمان نشان می‌دهد که کاهش علائم پسوریازیس و تبخال  میتواند به عنوان یک دارو شناخته شود.

   عسل به عنوان یک کاهنده شدت سرفه در کودکان و بزرگسالان شناخته می شود که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد و می‌تواند طول دوره سرفه ها و شدت آن ها را کم کند.

    عسل به راحتی در بسیاری از غذاهای ما میتواند اضافه شود به عنوان یک شیرین کننده عالی می توانید عسل را به ماست، قهوه یا چای اضافه کنید و از آن در پخت و پز شیرینی پزی و نان بهره ببرید. به هر حال  از  یاد نبرید که عسل یک ماده قندی است و برای افراد مختلف حد مصرف آن رعایت شود.

    عسل دارای خواص ضد باکتری است  می تواند باکتری ها را نابود کند و از طرف دیگر عسل دارای اثر باکتریواستاتیک است یعنی می‌تواند از تکثیر و رشد باکتری جلوگیری کند.

عسل یک ماده ضد التهابی است که در رفع آلرژی میتواند کمک نمایند .عسل های حاصل از شهد گلها دارای مقداری گرده گل هستند که با ورود به بدن شما بدن را وادار به واکنش می کنند و سیستم ایمنی بدن با موفقیت به آن حمله می کند و برای مقابله با آلرژن های موجود در فصول مختلف آماده تر می شود و علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی و خارش چشم را کم می کند.

عسل دارای مقدار بسیار زیادی گلوکز فروکتوز می‌باشد که یک انرژی بسیار زیادی را در مدت کمی به بدن می دهد و برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت ذهنی زیادی دارند مناسب است. غذای سلولهای مغزی را تامین میکند و آنتی اکسیدان های موجود در عسل عملکرد مغز را بهبود می دهند تحقیقات نشان می دهد مصرف فقط یک قاشق عسل در روز در زنان یائسه قدرت حافظه آنها را در دراز مدت بسیار بالاتر نگه دارد. عسل به جذب کلسیم در مغز نیز کمک می کند که احتمال آلزایمر را کمتر کند

عسل باعث آزاد شدن سروتونین  میشود که بدن این سروتونین را به ملاتونین تبدیل می کند و ملاتونین باعث ایجاد یک خواب عمیق و راحت می شود توصیه میشود قبل از خواب مقدار کمی عسل مصرف کنید.

    در افرادی که میل جنسی کمتری دارند عسل با تولید تستسترون در مردان و استروژن در زنان باعث هیجان میل جنسی میشود و یک داروی افزاینده باروری از قدیم الایام بوده است.

    عسل دارای مقدار بسیار زیادی پروکسید هیدروژن است که در زخم های درون بدن و بیرون بدن به عنوان یک بهبود دهنده مطرح شود . همچنین عسل می‌تواند رشد باکتری های موجود در لثه را کم کند و فضای اسیدی دهان را کمتر کند تا در دراز مدت دندان ها سالم‌تر بمانند.

    عسلها به خاطر داشتن ترکیبات فلاونوئید و ترکیبات فن آوری در مبارزه با سرطان ها و تومورها عملکرد خوبی داشته اند. تحقیقات جدید امیدهای زیادی را برای درمان سلول های سرطانی زنده کرده است است.

عسل میتواند به همراه کندر در جلوگیری از ابتلا به استسقا و و درمان آن کمک کند.

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

جست و جو

دسته بندی‌ها

تماس با ما

با ما تماس بگیرید و از مشاورین ما کمک بگیرید.
همه روزه 8-19
سبد خرید